segunda-feira, 23 de junho de 2014

The price of hiring the wrong professional


Hiring the wrong professional is expensive. We all know that. You incur in numerous expenses, some provided by law, with the termination of the employee. Not to mention the cost of the hiring process and of course the wasted time. Want to know how much it costs? 19.8 billion dollars. This is the result of a study by PwC and LinkedIn developed with the data from  companies in 11 countries, including the Netherlands, UK, Canada, Singapore, United States, Australia, France, Germany, India, China and Brazil.

The project was based on interactions of 277 million users and LinkedIn information from 2,600 customers of PWC. A crossing was made of this information considering that "terminated employees with less than one year of employment potentially represent an error in the hiring process." After all, if the process was well done, it is expected to stay longer in their jobs.

There is a discussion in the market regarding the permanence of staff for longer than one or two years on the job, especially with respect to the younger generations, their individuality, independence and little stability in jobs. However, it is definitely not reasonable to expect that a new employee be less than one year in a new position. Regardless of who initiates the shutdown process if the employee or employer, it is not really reasonable.

Hiring  processes will run well beyond a simple analysis of a Curriculum Vitae and interview. Currently, the amount of information available in social networks is a key factor for a good analysis of a candidate. Companies of all sizes and industries have increasingly used these public information on their processes for talent. And they are published by the candidates themselves, and their coworkers.

Admittedly, for a professional attain a full development into a new position, takes time to settle in and start producing, also known as onboarding. This process takes time. Companies have invested in facilitating this process that goes beyond simply following a checklist. It is important to understand that, in addition to the more common items obtaining an extension, provide a workstation or a line of cell phone, also need to take care of cultural adaptation. By doing so, we will streamline the process and make the new employee start producing earlier. And to ensure that the process to happen the way we want, there are methodologies and services that can be hired for this. An example is the IBM Onboarding.

To illustrate, IBM, just last year, contacted more than one million candidates around the world. And, with the analysis of social networks and some changes in HR processes, the cost of hiring fell approximately 40%. A few years ago, about 4 in 10 recruitment procedures needed the support of a headhunter. Currently, this demand has dropped to 10%. Other companies such as Natura and Nextel have also increasingly used social media in their hiring processes.

In short, hiring the right candidate is a critical process that demand enormous attention and methodology. The price to be paid by a erroneous hiring is very big. Times have changed and we need to go beyond a simple analysis from CV and one or more interviews. The use of the information published on social networks together with changes implemented  in HR processes can assist managers in finding the correct professional.

sexta-feira, 13 de junho de 2014

O preço de contratar o profissional errado


Contratar o profissional errado sai caro. Todos sabemos disso. Incorremos em inúmeras despesas previstas em lei com o desligamento do funcionário. Isso sem falar no custo do processo de contratação e, claro, no tempo perdido. Quer saber quanto custa? 19,8 bilhões de dólares. Esse é o resultado de um estudo feito pela PWC e pelo LinkedIn em empresas de 11 países, como Holanda, Reino Unido, Canadá, Singapura, Estados Unidos, Austrália, França, Alemanha, Índia, China e Brasil.

O projeto se baseou em interações de 277 milhões de usuários do LinkedIn e informações de 2.600 clientes da PWC. Foi feito um cruzamento destas informações considerando que "funcionários demitidos com menos de um ano de emprego representam potencialmente um erro no processo de contratação". Afinal, se o processo foi bem feito, é esperado que ele fique por mais tempo no seu emprego.

Existe uma discussão no mercado com relação a permanência de funcionários por um tempo maior do que um ou dois anos no emprego, principalmente com relação às gerações mais novas, sua individualidade, independência e sua pouca estabilidade em empregos. No entanto, definitivamente não é razoável esperar que um novo funcionário fique menos de um ano em um novo cargo. Independente de quem inicia o processo de desligamento, se o funcionário ou o empregador, isso realmente não é razoável.

Processos de seleção bem executados vão muito além de uma simples análise de um Currículo Vitae e de entrevistas. Atualmente, a quantidade de informações disponíveis nas redes sociais é um fator determinante para uma boa análise de um candidato. Empresas de todos os portes e indústrias tem usado cada vez mais estas informações públicas em seus processos de busca de talentos. E elas são publicadas pelos próprios candidatos, além de seus colegas de trabalho.

É certo que, para um profissional atingir um nível de desenvolvimento pleno em uma nova posição, demanda tempo para se instalar e começar a produzir, também conhecido como onboarding. Este processo toma tempo. Empresas tem investido em facilitar este processo que vai além de simplesmente seguir um check-list. É importante entender que, além dos ítens mais comuns como obter um ramal, fornecer uma estação de trabalho ou uma linha de telefone celular, também precisamos cuidar da adaptação cultural. Agindo desta forma, vamos agilizar o processo e fazer com que o novo funcionário comece a produzir mais cedo. E, para garantir que o processo aconteça da forma que desejamos, existem metodologias e serviços que podem ser contratados para isso. Um exemplo é o IBM Onboarding.

Para exemplificar, a IBM, apenas no último ano, contatou mais de um milhão de candidatos em todo o mundo. E, com a análise das redes sociais e algumas mudanças em processos de RH, o custo de contratação caiu aproximadamente 40%. Há poucos anos, cerca de 4 em cada 10 processos de recrutamento necessitavam do suporte de um headhunter. Atualmente, esta demanda caiu para 10%. Outras empresas, como Natura e Nextel também tem utilizado cada vez mais as midias sociais nos seus processos de contratação.

Resumindo, contratar o candidato correto é um processo crítico que demanda enorme atenção e metodologia. O preço a ser pago por uma contratação equivocada é muito grande. Os tempos são outros e é preciso ir além de uma simples análise de CV e de uma ou mais entrevistas. O uso das informações publicadas nas redes sociais ao mesmo tempo em que se implementam modificações em processos de RH pode auxiliar os gestores na busca pelo profissional correto. 

domingo, 25 de maio de 2014

"A Jornada Social", meu segundo eBook

"A Jornada Social", clique na imagem para baixar o livro

Venho trabalhando já faz algum tempo no projeto de um novo eBook. Depois do primeiro, uma coleção de posts selecionados do Explora!, que pode ser baixado gratuitamente aqui, decidi que era momento de me aventurar um pouco mais livremente no mundo das redes sociais corporativas. E quando digo "livremente", quero dizer sem elos tecnológicos, tentando mergulhar na dinâmica social de um projeto deste tipo. 

Fui buscar inspiração no excelente livro A Meta, de Eliyahu Goldratt e Jeff Cox. O livro discute diversos aspectos relacionados com a teoria das restrições e seus impactos no ambiente fabril. A grande diferença, e o que o faz especial, é a forma como ele é escrito. O livro narra a história de um consultor e de como ele ajuda uma empresa a melhorar sua produção otimizando uma de suas fábricas mas, ao mesmo tempo, conta um pouco da vida dele e de como ele gerencia os desafios de uma fábrica e de sua vida pessoal. 

"A Meta" foi escrito em 1984. Era um mundo ainda sem telefones celulares, sem Internet, sem Facebook, onde o ritmo era diferente. É extremamente interessante ver como um profissional lidava com sua vida pessoal e profissional, buscando o equilíbrio entre ambas.

"A Jornada Social" não é um livro sobre tecnologia e também não é um livro acadêmico. A proposta é ser uma experiência, um ensaio sobre o tema Social Business. E, da mesma forma como "A Meta" foi escrito, a idéia deste novo eBook era discutir o tema em uma versão romanceada. As mudanças sociais e culturais nos últimos 30 anos foram enormes e procuro retratar um pouco como elas vem impactando nossa vida.

Breve resumo do livro:

"Esta é uma história de ficção, com inspiração na vida real, mais precisamente, na minha vida profissional. A base é minha experiência nos últimos quinze anos, com foco especial nos últimos cinco anos. Meu objetivo é apresentar a jornada de uma empresa buscando tornar-se um Social Business, ou seja, uma empresa que usa conceitos e tecnologias de Redes Sociais e Colaboração para suportar e alcançar os seus objetivos de negócio.

O livro conta uma parte da história do Grupo Estrela, empresa familiar, fundada por Jorge Henrique Estrela há 30 anos, e que se transformou em um império nacional na área do varejo. Cobre, mais precisamente, eventos que ocorreram no ano de 2011, ainda sob reflexos da crise financeira internacional de 2008/2009. O Grupo Estrela sofreu, nos meses iniciais de 2009, impacto forte e foi obrigado a fechar algumas lojas e demitir funcionários. Durante o ano de 2011, a instabilidade do mercado e as dificuldades para crescer fizeram com que idéias inovadoras fossem buscadas para retomar o crescimento."

Para baixa uma cópia do livro, basta clicar aqui.

Espero que gostem! Boa leitura!

quarta-feira, 14 de maio de 2014

Watson Mobile Apps Contest - And the winner is... all of us!


As we have seen here in Explora!, IBM Watson launched in 2007, ushered in a new era in computing, the "Cognitive Computing". Watson is much more than a computer, it is the centerpiece of an IBM strategy to develop computational systems with cognitive ability.

"The concept of "Cognitive Computing" is a huge change for computer science. The idea is that these new systems will have the ability to learn, to draw conclusions, to improve every day based on the information they have access. It's a huge challenge for science and demand not only great ability, but also the development of highly sophisticated algorithms, related to the field of Artificial Intelligence."

To foster the development of new applications for Watson in February this year, IBM launched a competition, IBM Watson Mobile Developer Challenge. Mobile applications should use the cognitive capabilities of the IBM Watson to analyze, gain insights and learn, manipulating large amounts of information. There were hundreds of entries and, three months later, IBM selected 25 competitors who could use Watson to develop and test their applications. After this period, 5 teams will be selected. Of them, three teams will have access to APIs and support Watson of consultants from IBM Interactive, for 90 days to assist in the development of the final product.

The 25 finalists proposed applications with different objectives, as one directed to the media industry, one for the world of fashion, education, finance, fitness, human resources and more. See below some of the most interesting, in my opinion, of course.
  1. Smarter Cities - Inteliwise - The idea is to have a Virtual Officer, which could connect all citizens with various municipal councils, such as public safety, health and education. The main motivator is the fact that there is an expectation that approximately 70% of the population will live in cities by the year 2050. Every interaction will create more knowledge and with the help of all the analytical capacity of Watson, all this knowledge will be "recycled" and placed available to the population.
  2. Education - FangFriendly Anthopomorphic Networked Genome (fang), aims to transform the educational system in applying cognitive techniques in the process. The idea is that all learning is monitored and individualized to offer possibilities to follow all the details of the development of each student. With the application, you can have a view of any number of process components such as the number of words that a student had contact, their main difficulties and at the end of the day, point out what the key areas where a student may develop more easily, developing their skills and helping in the formation of top professionals.

  3. Healthcare - GenieMD - One of the main applications of Watson has been in the medical field and a finalist applications has exactly this industry as a target. The GenieMD aims to offer a unique service to its users, building a smart environment with holistic health information. The idea is that using all the cognitive ability of Watson, will allow new knowledge to be generated based on the information of each person and what they can contribute so that each can handle more efficiently your health, together with their physicians and clinicians.
Want to know the 25 applications? Visit the hot site created especially for the contest and see why Watson and the Cognitive Computing can change the world as we know it for the better.

Concurso de apps para o IBM Watson - O vencedor é... todos nós!


Como já vimos aqui mesmo no Explora!, a IBM, ao lançar o Watson, em 2007, inaugurou uma nova era na computação, a da "Computação Cognitiva". Watson é muito mais do que um computador, ele é a peça central de uma estratégia da IBM de desenvolver sistemas computacionais com capacidade cognitiva. 

"O conceito de "Computação Cognitiva" é uma enorme transformação para a ciência da computação. A idéia é que estes novos sistemas terão a capacidade de aprender, de tirar conclusões, de melhorar a cada dia com base nas informações que tem acesso. É um enorme desafio para a ciência e demanda não somente enorme capacidade mas, também, o desenvolvimento de algorítmos extremamente sofisticados, ligados ao campo da Inteligência Artificial."

Para incentivar o desenvolvimento de novas aplicações para o Watson, em Fevereiro deste ano, a IBM lançou um concurso, o IBM Watson Mobile Developer Challenge. Os aplicativos móveis deveriam utilizar as capacidades cognitivas do IBM Watson para analisar, obter insights e aprender, manipulando grandes quantidades de informação. Foram centenas de inscrições e, três meses depois, a IBM selecionou 25 concorrentes, que poderão utilizar o Watson para desenvolver e testar suas aplicações. Depois deste período, 5 times serão selecionados. Deles, três times terão acesso a APIs do Watson e ao suporte de consultores da IBM Interactive, por 90 dias, para ajudar no desenvolvimento do produto final.

Os 25 finalistas propuseram aplicativos com os mais variados objetivos, como um direcionado para a indústria da imprensa, outro para o mundo da moda, da educação, finanças, fitness, recursos humanos e muito mais. Veja, abaixo, alguns dos mais interessantes, na minha opinião, é claro.
  1. Cidades Inteligentes - Inteliwise: A idéia é ter um Oficial Virtual, que poderia conectar qualquer cidadão com os mais diversos conselhos municipais, como segurança pública, saúde e educação. O principal motivador é o fato de uma expectativa de que aproximadamente 70% da população viverá em cidades no ano 2050. Cada interação criará mais conhecimento e, com a ajuda de toda a capacidade analítica do Watson, todo este conhecimento será "reciclado" e colocado a disposição da população.

  2. Educação - Fang - Friendly Anthopomorphic Networked Genome (fang) tem como objetivo transformar o sistema educacional ao aplicar técnicas cognitivas no processo. A idéia é que todo o aprendizado será monitorado e individualizado de forma a oferecer possibilidades a todos de acompanhar os detalhes do desenvolvimento de cada aluno. Com o aplicativo, será possível ter uma visão de um sem número de componentes do processo como por exemplo, a quantidade de palavras que um aluno teve contato, suas principais dificuldades e, no fim do dia, apontar quais as principais áreas onde um estudante pode se desenvolver mais facilmente, desenvolvendo suas aptidões e contribuindo na formação de melhores profissionais.

  3. Saúde - GenieMD - Uma das principais aplicações do Watson tem sido na área médica e, um dos aplicativos finalistas tem exatamente esta indústria como alvo. O GenieMD tem como objetivo oferecer um serviço único para seus usuários, construindo um ambiente inteligente, com informações holísticas sobre saúde. A idéia é que ele, utilizando toda a capacidade cognitiva do Watson, vai permitir que novo conhecimento seja gerado com base nas informações de cada pessoa e que elas possam contribuir para que cada um possa manipular de forma mais eficiênte sua saúde, em conjunto com seus médicos e clínicos.
Quer conhecer os 25 aplicativos? Visite o hotsite criado especialmente para o concurso e veja por que o Watson e a era da Computação Cognitiva podem mudar o mundo como o conhecemos para melhor.

terça-feira, 1 de abril de 2014

IaaS, PaaS and SaaS - Understanding the services delivered in the cloud


"Cloud computing" is a way to deliver services and computational resources through the Internet. It is expected that U.S. companies will spend more than $ 13 billion on cloud computing and related services this year. This is one of the fastest growing segments of the information technology industry.

In the 90s, when the Internet was crawling, many companies do not bet on their growth and lost the moment to develop. Many became "cases" of MBA and are studied today as companies that failed to see the future. Currently, they are trying to recover the lost space with a huge effort and a great investment.

Now, with the revolution of cloud computing in progress, everyone wants to get their space. And IBM, as seen previously on Explora!, has invested and continues to invest billions of dollars in research, development and acquisition of companies operating in the area. Since 2007, the company invested more than $ 7 billion.

But at the end of the day, what is marketed when we talk about cloud computing? 

To get a clearer picture, we can slice the cloud computing in three different types of offer:
  1. IaaS - Infrastructure as a Service
  2. PaaS - Platform as a Service
  3. SaaS - Software as a Service

The image above represents in a graphical mode all of this different services (many thanks for Piyush Chordia for his contribution and also for sharing his blog with all of us on http://www.pcclm.com/2011/07/cloud-computing-definition-by-nist.html).

Each of these offers different services, seeking to meet specific demands.
  1. IaaS - This is the easiest to understand. In this model, it is sold , or better yet, rent, infrastructure. Simple as that. You can rent servers, storage or even networking services. Need computing power equivalent to 3 Intel servers? Instead of purchasing, installing, configuring and maintaining servers in your company, just rent the necessary over the Internet. It is simple and for everyone in the company is transparent if the server is in a room on the third floor or in a datacenter in India or Germany. Everything is consumed over the Internet, transparently and with guaranteed service level in the contract. This scenario is quite common for new businesses, with low levels of investment in infrastructure, but that need it to grow.

    Imagine  a second situation where your company has peak demand throughout the year. This happens a lot with retail companies, which have a large increase in sales on special occasions like Christmas, for example. You need to be prepared and, therefore, will need to acquire more servers, representing more investments. And after Christmas pass, what to do with these machines? How about simply rent more computing power for the Christmas period? Much more effective and economical.

    IaaS is the fastest growing segment on cloud computing.


    For some more specific and critical demands, as infrastructure to support an ERP production environment or other enterprise applications, IaaS can be rented as Managed Services (Managed IaaS). This way adding a layer of services that guarantee greater security, scalability, integration and global coverage.
  2. PaaS - This form of cloud computing delivers what is needed to support the entire life cycle of the development and delivery of applications to the web , without the costs and complexity of buying and managing infrastructure and development tools, including therein all software necessary.

    PaaS makes it is possible to develop applications more easily and consequently deliver a final result in less time.

  3. SaaS - Finally, Software as a Service. When purchasing a particular software solution is needed, we typically do a search in the market, acquire, install, maintain, update, etc. All these activities come under our responsibility, generating cost because we are required to maintain equipment and more important, specialized manpower to support the infrastructure, for example.

    SaaS proposal is the renting of the software, which is hosted by a provider, a data center, outside our company. In this model, we do not acquire the software. Instead, we pay rent for their use, totally done on the internet.


    The advantages are many. For example, in deciding the rent certain software, we can begin the use immediately. We do not need to wait for its installation and configuration. Furthermore, the application is in the cloud and can be accessed from any authorized computer.


    The most common applications are sales management and CRM systems, corporate social networks and ERP systems.
Cloud solutions have the power and ability to support the growth of a company because they deliver computing capacity and services extremely rapidly and on a simplified way. Want to know more about the IBM cloud offerings? Visit this site.